Zon, zee en surf - Reisverslag uit Isla de Lanzarote, Spanje van Nienke Donkelaar - WaarBenJij.nu Zon, zee en surf - Reisverslag uit Isla de Lanzarote, Spanje van Nienke Donkelaar - WaarBenJij.nu

Zon, zee en surf

Door: Nienke van Donkelaar

Blijf op de hoogte en volg Nienke

28 September 2018 | Spanje, Isla de Lanzarote

Hey daar ben ik weer met een nieuw verhaal!

Deze zomer hebben we naast het vaste team ook een aantal stagiaires gehad. Sommigen bleven voor een aantal weken, sommigen voor een aantal maanden. Met de meeste heb ik geen hele goede band gehad, maar daar is één uitzondering op. Rebeka was een van onze stagiaires uit Kroatië, die voor twee maanden in Lanzasur stage kwam lopen. Ze heeft een maand met ons team meegelopen en ze heeft een maand op quality controll gezeten. Tegen het einde van de twee maanden hadden we toch wel een hele goede band gekregen door de middagen op het strand en de avonden in onze patio. We hebben samen nog een paar leuke uitjes gemaakt voordat ze weer terug ging naar Kroatië!

Zo zijn we op onze vrije dag een dagje heerlijk op het strand gaan liggen op een van de Papagayo stranden. Met biertjes, speakers en handdoeken in onze tassen zijn we onderweg gegaan naar het strand. Deels met de taxi en deels te voet. Eenmaal aangekomen en gesetteld op het strand wilden we onze heerlijk koele flesjes bier openmaken om er vervolgens achter te komen dat we geen bieropener bij ons hadden. Dat is normaalgesproken geen probleem, want ik kan het ook met een aansteker openen of een puntige rots. Helaas hadden we die ook geen van beide in de buurt. Na een lange poging om het biertje op een glibberige, iets te ronde rots te openen, probeerden we het met een steen. Dit was ook geen succes, we eindigden namelijk met één open flesje bier en twee bloedende vingers. Vervolgens kwamen we erachter dat je ook een biertje kunt openen met een brillenkoker (die Rebeka in haar tas had zitten). De vriendelijke man die aan het rand van het strand mojito’s verkocht vanuit zijn busje heeft ons voorzien van een paar pleisters en wij hebben het de rest van de dag bij mojito’s gehouden.

In de laatste week van Rebeka kwamen twee van haar vrienden haar opzoeken in Lanzarote. Er stond al een tijdje op de planning dat ze met een groep zouden gaan surfen, en heel toevallig was ik op die dag ook vrij! Ik ben dus vrolijk aangesloten, want dit is iets wat ook op mijn to-do lijstje stond. Dus zo gezegd, zo gedaan. Op de vrijdagochtend werden we om 9 uur ’s ochtends opgehaald in een rammelend busje met surfplanken op het dak. Samen met de instructeurs en nog twee anderen reden we naar Famara beach. Daar kregen we wetsuits en ieder een surfplank. Voordat we het water in gingen, hebben we een warming up gedaan op het strand en kregen we een korte instructie. In het kort samengevat:
Stap 1: Ga op de surfplank liggen met je voeten bij elkaar buiten de plank en met je hoofd richting strand.
Stap 2: Hou de golven achter je in de gaten. Op het moment dat er een goede golf aankomt, ga je heel hard peddelen met je armen.
Stap 3: Wanneer je de golf voelt onder je plank, duw je jezelf omhoog met je armen, zet je je voorste voet tussen je handen en vervolgens zet je je andere been achter op het board en sta je op.
Stap 4: Kijk vooruit naar het strand, zak door je knieën en probeer te blijven staan
Stap 5: Succes!
Dat succes hadden we wel nodig want het was pittig lastig. Toch lukte het me om een aantal keer een mooie golf mee te pakken. Het was een super vermoeiende dag, maar een ontzettend gave ervaring. Ik ga het zeker nog een keertje proberen!

Inmiddels is de stage van twee maanden voorbij en heb ik afscheid genomen van Rebeka. Ik heb het gevoel dat we elkaar nog wel een keer zullen zien, in Nederland, Kroatië of ergens ertussenin…

Hasta pronto!

• 18 Oktober 2018 - 01:43

Margreet:

Ha Nien, wat een gezellig verhaal weer. Het lijkt wel een soort van water-bootcamp.... spierballen nodig..... Jammer dat je maatje weg is, maar jullie gaan elkaar dus vast weer zien. Heerlijke foto's! Echt een dag vakantie! Liefs!!!! Margreet

• 19 Oktober 2018 - 11:23

Annemarie:

Hoi Nien, dat was de theorieles, klinkt logisch, maar praktijk lijkt me best moeilijk. Je neef Bouke is ervaringsdeskundig, die heeft het destijds een paar maanden gedaan aan de Australische oostkust.
    Wat leuk dat je met steeds verschillende vriendinnen de leukste trippen maakt! Nog steeds mooi weer daar?
    ❤️Anne

• 03 November 2018 - 03:27

Moos :

Zo veel moeite voor één biertje, dat begrijp ik niet.
    Jammer dat je vriendin weg is. Gelukkig kom jij ook snel naar huis. Het is bijna kerst. Haha
    Surfen wat ontzettend leuk, ik ben jaloers!